Elektrikli araç dünyasının en çok merak edilen markası Tesla’nın geçtiğimiz yılın mayıs ayında Türkiye pazarında satışa sunduğu modeli “Model Y”, 2023 yılı sonunda yakaladığı 12.150 adetlik satış rakamıyla dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştı. Tesla Almanya ile bağlantı kurup sürüş izlenimi sayfalarımıza konuk edebildiğimiz Model Y, dinamik tasarımından yüksek sürüş performansına, yenilikçi teknolojilerinden geniş yaşam alanına kadar sahip olduğu tüm özelliklerle yakaladığı bu başarının tesadüfi olmadığını gösterdi bizlere. Benim gibi elektrikli otomobillere soğuk bakan birinin bile içini ısıtmayı başaran Model Y, özellikle gençler arasında tam bir “Fenomen” tam bir “Teknolojik Oyuncak”. Lisede okuyan kızımı okuldan almaya gittiğimde yanıma gelen gençlerin Tesla hakkındaki bilgileri ve bilmedikleri hakkındaki soruları (genellikle sürüş özellikleri ile ilgili) ne kadar popüler olduğunu gözler önüne seriyor. C-SUV segmentinde konumlanan Tesla Model Y, son yıllarda köşeli ve keskin çizgilere sahip rakiplerinin aksine daha yumuşak hatlara sahip dinamik bir tasarımla çıkıyor karşımıza. Sedan platformu kullanılarak oluşturulan Model Y, yüksek tavan yapısı sayesinde geniş iç hacmiyle farklı bir duruş sergiliyor. Geniş gövdesiyle de standart modellerden farklı olan otomobil, çök yönlü kullanımı sayesinde hem yolcuların konforuna katkı sağlıyor hem de geniş bagaj olanağı sağlıyor.
Gelelim başlığımızdaki Tesla Model Y ile oynamaya hazır mısınız sorusunu sorduran iç mekanına. Bugüne kadar bir otomobilde gördüğümüz en sade ve en minimalist kokpitte tüm işlemlerinizi konsolun ortasında yer alan 15.4 inçlik ekrandan hallediyorsunuz. He birde direksiyon üzerindeki iki tuş var ama onlar da yine ekran üzerinden komut alıyor. Gençler arasında Tesla’yı teknolojik oyuncağa dönüştüren bu minimalist yapı eski kuşak otomobil kullanıcıları için zor ve gözü yoldan ayırdığı için tehlikeli bir durum yaratıyor. Gerçek bir eğlence merkezi olan bu ekran üzerinden, oyun, müzik, çizim uygulamaları gibi birçok özelliğe kolayca erişilirken, torpido gözünün bile bu ekrandan açılması bazen kullanıcıyı zorluyor. Neyse bunlar yine de alışılmayacak şeyler değil, Tesla Model Y’nin 15.4 inçlik dokunmatik ekranından biraz daha bahsedelim sizlere. 15.4 inçlik dokunmatik ekran içerisinde oyun, eğlence ve sinema merkezine ev sahipliği yapıyor demiştik. Ekran üzerinden farklı oyunlar denenebilirken, You Tube veya Netflix videoları da izlenebiliyor. Otomobilin tüm kontrollerine ulaşabildiğiniz ekrandan, şarj, navigasyon ve sürüş dinamiklerini de ayrlamak mümkün. Ayrıca sinyal, kapı açma gibi özellikleri de kişiselleştiriken müzik yapabilir veya resim çizebilirsiniz. Olmadı kamp modunu tamamlayacak şekilde ekranda şömine ateşi gösterip çıtırtı seslerini dinleyebilirsiniz. Bu arada Tesla Model Y’nin standart müzik sistemi kalitesi ve akustiği ile Premium markalardan geri kalmıyor.
Model Y’nin geniş iç mekanı önde oturan yolcular için ferah bir yaşam ve seyahat imkanı sunarken arka koltukların diz ve baş mesafesi de arkada oturan yolculara salondaymış hissi veriyor. Bununla birlikte arka koltukta oturan yolcuların ayaklarını ön koltukların altına doğru uzatabilmesi ve arka koltuk sırtlıklarının eğimlerinin ayarlanabiliyor oluşu konforu arttıran bir etken. 854 litrelik bagaj hacminin biraz abartılı olduğunu, bu değerin tavana kadar ve bagaj zemini altındaki alanı da kapsayan hacim olduğunu eklemem gerek. Arka koltuk sırtlıklarının yatırılması ile bagaj hacmi 2041 lt’ye kadar ulaşıyor. Ortaya çıkan neredeyse tamamen düz yükleme alanında gece uyumak mümkün. Bu noktada Camp modu havalandırması sayesinde iç mekân sıcaklığını gece boyunca sabit tutabilmek mümkün. Sözün özü Tesla Model Y’de seyahat etmek gerçekten tüm yolcular için konfor anlamını taşıyor.
Sizi daha fazla merakta bırakmayalım artık diyerek Tesla Model Y’nin elektrikli motoruna gelelim artık. ÖTV mevzuatına uygun olması için Türkiye pazarına özel olarak hazırlanmış 159 kW (216 Beygir) güce sahip motor 430 Nm tork değeri sunuyor diyerek başlayalım söze. Fabrika verilerine göre 0-100 km/h hızlanmasını 7.5 saniyede tamamlayan 1909 kiloluk Model Y, maksimum 217 km/h hıza ulaşıyor. Her türlü yol koşulunda istenilen performansı başarıyla sunan otomobil alışılmışın dışında farklı bir deneyim sunmayı başarıyor. Elektrikli otomobillerin çoğunda olduğu gibi “Tek Pedal” özelliğine sahip Tesla Model Y, bu sayede gaz pedalını hem hızlanmak, hem de rejeneratif fren sistemi sayesinde yavaşlamak için kullanabiliyor. Tabi bu sistemede alışmak biraz zaman aldığından biz ilk başta en yumuşak tercihle başladık sürüş izlenimimize. 60 kW batarya kapasitesine sahip Tesla Model Y performansın yanında tüketim değeri olarak da başarılı işlere imza atıyor. Şile yollarında 100 kilometre gidiş geliş sürüşümde 14.4 kWh tüketim ortalamasını elde ettim ki bu da bugüne kadar deneyimlediğim çoğu elektrikli otomobil ortalamasının altında.
Yol tutuş, viraj kabiliyeti ve sessiz sürüş konularında da başarılı işlere imza atan Tesla Model Y, sahip olduğu donanım özellikleri ile dünyanın en güvenli otomobillerinden biri olmasıyla dikkat çekiyor. Oto Pilot özelliğini ne zaman söyleyeceksin dediğinizi duydum ve biraz da ondan bahsedelim diyeyim o zaman. Pek çok yenilikçi ve sürdürülebilir özelliği ile ön plana çıkan Tesla Model Y, yarı otonom sürüş özelliğine sahip Oto Pilot özelliğiyle de sürücülere farklı bir deneyim sunuyor. Full Self Driving’in beta versiyonuna sahip sistem şimdilik takip edilebilir şeritli yollarda kullanılabiliyor. Henüz Avrupa’da eller serbest özelliği kullanılmayan sistem düşündüğünüz gibi tamamen kendi kendine giden otomobil duygusunu yaşatmıyor size ne yazık ki. Seviye 2 otonom sürüş destek sistemlerinden çok farklı değil şimdilik diyelim kısacası. Zaman içerisinden geliştirtirileceği konuşulan bu teknoloji tam otonom sürüş deneyimine sahip olunabileceğinin sinyallerini veriyor diyelim ve konuyu kapatalım.
Sonuç olarak, otomobil dünyasının en çok merak edilen modellerinden biri olan Tesla Model Y, performansından güvenlik özelliklerine, yenilikçi teknolojilerinden geniş iç hacmine kadar çoğu yönüyle başarılı bir model olarak çıktı karşımıza. Dünyada ve ülkemizde ulaştığı satış rakamlarıyla da kendisinden daha çok söz ettirecek gibi duruyor.
Teknik Özellikler: TESLA MODEL Y SR 159 kW
Motor:………………………………….Endüksiyon
Batarya Tipi:………………………………….Lityum-İyon
Maksimum güç:……………………159 kW (216 HP)
Maksimum tork:………………..430 Nm
Aktarma:……………………………….arkadan itiş
Şanzıman:…………………………tek oranlı otomatik
Maksimum hız:…………………………..217 km/s
0-100 km/s:……………………………………7,5
Menzil:…………………………..455 km
Ön lastik:……………………………..255/45 R 19
Arka lastik:……………………………255/45 R 19
Akü Kapasitesi:………………….60 kWh
Ortalama Enerji Tüketimi:…………14,5 kWh/100 km
Emisyon:……………………………..o gr/km
Karoser-Uz/Gen/Yük:…….4751/1978/1624 mm
Dingil mesafesi:…………………………2875 mm
Bagaj hacmi:…………………………………854 lt
Ağırlık:………………………………………1909 kg