BİT PAZARI DEĞİL AMA; NUR YAĞDI…

Biliyorsunuz,”0”otomobil fiyatları el yakıyor. Gerek vergiler, gerekse döviz kurları, nedenleriyle bu noktaya gelindi. Öte yandan, insanlar pandemi nedeniyle, toplu taşıma araçlarından uzak durabilmek için, bir araç edinme çabasındalar. Sıfır otomobile ulaşamayanlar, çareyi ikinci elde arıyorlar.

Kamil Hakki Tolunay

İkinci el otomobil fiyatlarında Mart ikinci yarı itibarıyla yakalanan artışın Nisan ayı genelinde devam ettiğini ve Mayıs ayında da yükselme eğiliminin sürdüğünü söylüyor bu işle uğraşan firmaların yöneticileri.

Garenta ve ikinciyeni.com yöneticileri bir yorum getiriyorlar. Kasım 2020 – Şubat 2021 arasında satışlarda bir düşüş yaşanmıştı. Son üç ayda fiyatların yüzde 6 seviyesinde arttığını ve Haziran ayında da artışın devam etmesini beklediklerini söylüyorlar.

Türkiye İstatistik Kurumu’nun (TÜİK) verilere göre Ocak ve Nisan ayları arasında 1 milyon 871 bin 584 adet ikinci el otomobil ve hafif ticari araç satıldı.

Mart ayında 574 bin 198, Nisan ayında ise 510 bin 20 adet ikinci el otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleşti.

Son üç ayda fiyatlar da arttı.
Fiyatların Haziran ayında da artması bekleniyor.
Kısa bir süre önce Ticaret Bakanlığı’nın getirdiği yeni düzenlemeyle birlikte 8 yaş ve 160 bin km altındaki ikinci el araçlarda ekspertiz belgesi zorunlu hale getirildi. İkinci el araç ticareti yapan işletmeler, yeni düzenlemeyle birlikte 8 yaş ve 160 bin kilometrenin altındaki araçlar için, satıştan önceki 3 gün içerisinde ekspertiz belgesi alacak. Ekspertiz işletmelerinde TSE ve HYB belgesinin aranması da bu şirketlerin önemini artırıyor.
İkinci ele olan talep, bu önlemler sayesinde daha güvenli hale geliyor.

Biliyormuşsunuz ki, 2021 yılının ilk 4 aylık döneminde otomobil kredileri stok bakiyesi yüzde 102 artışla 82.6 Milyar TL’ye ulaştı. Toplam otomobil kredileri içerisinde finansman şirketlerinin payı ise yüzde 40 olarak gerçekleşmiş. Yeni araç pazarı yüzde 73 artış gösterirken ikinci el araç satışları da canlılığını koruyor.

ALJ Finans Genel Müdürü Soner Irmak, bu dönemde markalar tarafından düzenlenen kampanyaların kredi hacmini arttırmasında etkili olduğunu belirterek “Piyasa koşullarını değerlendirdiğimizde sıfır otomobiller için kredi kullanımının yüzde 30-40 seviyelerinde olduğunu söyleyebiliriz. Özellikle ikinci el otomobil alımında kredi kullanım hacminde kredi kullanımının önceki senelere göre arttığını gözlemliyoruz. 2021 yılının tamamında ise kredi hacminin büyümeye devam edeceğini ön görüyoruz.” diyor.

Finans firmaları, Corona virüs (COVID-19) salgını nedeni ile alınan tedbirler kapsamında yaşadığımız tam kapama döneminde müşterileri için kredi kullanım süreçlerini kolaylaştırarak kısaltacak hizmetler sunuyorlar. Evlerinden çıkmadan kredi başvurusunda bulunabiliyor ihtiyaç sahipleri.

ALJ Finans yaz aylarında sıfır veya ikinci el araç almak isteyenler için cazip bir kredi kampanyasını da sunuyor. Sıfır araçlar ve ikinci el araçlarda geçerli olan kampanya kapsamında araç alımında kullanılacak kredi taksitlerinin ödemesi Sonbaharda başlıyor.
Pandemi ikinci eldeki alışkanlıkları değiştirmiş. İkinci el araç satın almayı düşünen tüketicilerin, karar aşamasındaki en önemli kriterlerinden birisi de, beğendikleri aracın konumu oluyor. Satın alma sürecinde, farklı şehirde bulunan bir aracı incelemek, alıcılar için önemli bir zaman ve bütçe kaybı olarak görülüyor. Pilot Garage firması, hayata geçirdiği yeni modelle, 81 ilde satılık aracın bulunduğu konuma ulaşarak mobil ekspertiz imkanı sunuyor. Detaylı karoser ve mekanik check up ve ekspertiz işlemlerinin ardından Edirne’de yaşayan bir alıcı, Van’daki aracın kapsamlı ekspertiz belgesine ve fotoğraflara ulaşabiliyor.

Ülkemiz ikinci el araç pazarı, son 10 yılda önemli bir değişime sahne oluyor. Açık oto pazarlarının yerini, online satış platformları alırken, oto ekspertiz sektöründe de tüketici ihtiyaçlarına yönelik yeni çözümler üretiliyor. Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre ise konuyla ilgili olarak “Dijitalleşme sürecine yaptığımız yatırımlar sayesinde artık alıcıların, satın almayı düşündükleri otomobil için binlerce kilometre uzağa gitmesine gerek yok. Aynı modelle sıfır kilometre araçların da mobil olarak ekspertiz işlemi sağlanabiliyor. Ayda ortalama 350 adet uzaktan ekspertiz işlemi gerçekleştiriyoruz.” şeklinde konuşuyor.
Peki, ikinci Elde Premium otomobillerin satın alımı ve bakımı çok pahalıdır. Bu tez doğru mu?

İkinci el otomobil satın almayı düşünen ve karar aşamasında olan tüketiciler için Aşin Otomobil, aydınlatıcı bilgiler paylaştı. Sıfır kilometre premium araç fiyatlarının döviz kuru ve ÖTV oranları sebebiyle önemli şekilde arttığı günümüzde, 5 yaş ve üzeri premium otomobiller çok daha uygun fiyatlara satın alınabiliyor. Örneğin kompakt sınıf sıfır kilometre araç fiyatına, D ve E segmenti premium araç seçenekleri bulunurken, araç satın almayı düşünenlerin kararsızlık yaşadığı en önemli nokta, yüksek kilometre ve yürütme maliyetleri oluyor.

Ülkemizde boya takıntısına benzer şekilde kilometre takıntısının da tüketiciler arasında yoğun olduğuna değinen Aşin Otomobil Genel Müdürü Okan Erdem, doksanlı yıllardan kalma alışkanlıkların devam ettiğine dikkat çekiyor. “Ülkemizde kilometre konusunda anlam veremediğimiz bir hassasiyet var. 2011 model bir araç için 200 bin kilometre, yılda ortalama 20 bin kilometre anlamına gelir. Premium araç üreticileri, kaliteli işçilikleri ve yüksek dayanıklılığa sahip mekanik aksamlarıyla öne çıkarlar. Bakımları profesyonel ellerde zamanında yapılmış, sürekli otoyolda kullanılmış premium bir araç 400 bin kilometre dahi olsa yüksek maliyetli sorunlar çıkarmaz. Özellikle D-E-F segmenti araçlar, havayolu alternatifi olarak uzun yolculuklar için tercih ediliyor. Avrupa’da milyonlarca kilometreyi devirmiş birçok otomobil halen aktif olarak kullanılıyor, bu takıntı bize has bir sorun.” diyor. Bakım maliyetlerinin yüksek olduğu algısının da gerçekliği yansıtmadığına dikkat çeken Erdem “Düzenli olarak yaptırılması gereken rutin yıllık bakımlar güncel döviz kurları ve OEM (Orijinal Ekipman Üreticisi-Muadil) parça ile kdv dahil, 2014 model bir BMW 320i ED için ortalama 1300-1600 TL, 2009 BMW 116i için 1250-1500 TL arasında, 2010 model bir Mercedes-Benz E250 CDI için 1500-1900 TL’dir. Bu rakamlar marka-modele bağlı olarak sıfır kilometre bir otomobilin ilk bakımına ödeyeceğiniz ücretlere yakın rakamlardır.” diyor.

İkinci elde hayat böyle.
Merak edip baktım. Benim Discovery 2 TD5 2000 model aracım bile 190 ile 230 arasında satılıyor.
Şaşırdım mı? Şaşırmadım dersem yalan olur.

Sağlıkla kalın. Önlemlerinizi alın.
Covid’den uzak kalın….