28 otomobilden, bir ön eleme ile 7 araca düştü. Son 7’ye, BMW 5 Serisi, Cherry Tiggo8 Pro, Hyundai Ioniq 6, Mercedes E Serisi, Renault Austral, TOGG T10X, Toyota CHR kaldılar. Bu finale kalan araçlar için, Istanbul Park F1 pistinde, bir test sürüşü düzenlendi. Sıra oylamasında. Sonuçlar 11 Hazirandaki Ödül töreninde açıklanacak.
Ayrıca diğer 3 dalda da ödül olacak. Bunlar: Yılın Tasarımı ödülü finalistleri, Hyundai Ioniq 6, Kia EV9, Toyota C-HR. Yılın Basın Lansmanı ödülü finalistleri, BMW 5 Serisi (Kalem Adası), Renault Austral (Gökçeada), Renault Megane E-Tech (Van), Peugeot E-2008/508 (Bodrum), Toyota C-HR (Bodrum). Yılın İnovasyon ödülü finalistleri, BMW 5 Serisi Interaction bar, Togg Trumore uygulaması, Toyota Safety Sense. Hepsi 11 Haziran’da açıklanacak.
Gelelim başta söz ettiğim konuya.
Araçların tip onay belgesi alabilmesi için Avrupa Birliği tarafından belirlenmiş regülasyonlar bulunmakta. Bakanlık 7 Temmuz dedi. Bu tarih itibariyle buna uyum sağlanacak.
GSR II, köklü bir değişiklikle araçların daha güvenli ve standart donanımlarında bu güvenlik paketlerini ekleyerek üretim yapmaları yönünde yapılmış düzenlemelerin tümünü ele alan güncellemedir.
Bu güncelleme Avrupa Birliği tarafından EU 2019/2144 yönetmeliği ile ilk olarak 27 Kasım 2019 yılında yapılmıştır. Yayınlanan yönetmelik ile yürürlükte olan eski yönetmelikler yayından kaldırılmış ve yerine yeni güvenlik regülasyonları eklenmiştir.
Çeşitli güncellemeler ile bu regülasyon değişiklik paketine GSR II adı verilmiştir. Otomotiv homologasyon süreçlerinin önemli bir parçasıdır.
Bu yönetmeliklerin kapsamında ise yeni regülasyonlar zorunlu olarak belirli geçiş süreleri tanımlanarak yayına alındı.
Aynı değişiklikler ülkemizde de AB 2019/2144 yönetmeliği ile gerçekleştirildi.
7 Temmuz Geçişinde Üreticiler Nasıl Etkilenecek? GSR II regülasyonlarına göre onayı olmayan araçların tescilinin yapılmasına izin verilmeyecek. Örneğin GSR uyumlu olmayan bir araç bu tarihe kadar tescil edilmemişse bir tescil işlemine izin verilmeyecek. Bir önceki takvim yılında tescil edilen araç sayısının %10’u ile sınırlı olmak kaydıyla üreticiler seri sonu tip onayına başvuru yapabilecek.
Otomotiv sektöründe araç ithalatı yapan firmalar ile üretici firmalar bundan etkilenecek. Öncelikle ithal edilen araçların GSR II uyumlu olması zorunlu hale geliyor. Distribütör ve üreticiler geçiş tarihinden önce GSR uyumlu olmayan araçların satışını tamamlayarak tescil işlemlerini bitirmeliler. M1 kategorisi otomobillerin GSR II geçişi ile ilgili henüz bir erteleme kararı bulunmuyor. Bu nedenle 7 Temmuz 2024 tarihinden önce bu araçlar tescil edilmiş olmalı. Bir erteleme gelmesi halinde ise ilgili tarihe kadar tescil işlemleri tamamlanmalı.
Türkiye’de üretilerek Avrupa Birliği’ne satılan araçlar ise yine bu geçişte Avrupa Birliği mevzuatında yer alan geçiş tarihlerini dikkate almalılar.
Bu tarihten önce tescili yapılmayan araçlar için üretici/ithalatçı firmalar Bakanlığa gerekli bilgileri bildirerek seri sonu tip onay belgesi ile işlemlerini ilerletebilecekler, ancak burada sayı sınırlamaları mevcut olduğundan yine tam anlamıyla bir çözüm olup olmayacağı tartışılmakta.
Bu konuyla ilgili araç fiyatlarında GSR II uyumlu olanlar ve olmayanlar şeklinde iki farklı durum söz konusu olacak. Bayiler aracılığıyla GSR uyumlu olmayan araçların fiyatlarında çeşitli kampanyalar düzenlenebilir. Ki bu başladı bile.
Diğer yandan GSR Uyumlu araçların ilave donanımlara sahip olması nedeniyle bir fiyat artışının da olacağı malum.
Üreticilerin 7 Temmuz 2024 tarihi itibariyle araçlarının onayında yer alması gereken regülasyonlara uygun üretim için gerekenleri şöyle sıralayabiliriz. Önden geniş çarpma. Yandan Direğe Çarpma. Arkadan Çarpma. Yaya ve bisikletli çarpışma uyarısı. Kör Nokta Bilgi Sistemi. Geri Manevrada Algılama. Acil Durum Şeritte Tutma Sistemi. Hafif hizmet araçlarında gelişmiş acil frenleme. Lastik basıncı izleme sistemi. Akıllı Hiz Asistanı. Acil Duruş Sinyali. Alkol Kilidi Kurulum Kolaylığı
EU 2021/1341 – Sürücü dalgınlık ve dikkat uyarı. Sürücü müsaitliği/uygunluğu izleme sistemi – Sürücü kontrolünün yerine geçen sistemler. Araca, aracın durumu ve çevresi hakkında bilgi sağlayan sistemler. Diğer yol kullanıcılarına güvenlik bilgileri sağlamaya yönelik sistemler.
Yeni bir kararla miyadı doldu diye düşünülen Kuş serisi Tofaşlar ve Renault 12 tarzı araçlar ve bunlar gibi olanlar trafikten çekilmek istenir de “bazı güvenlik sistemi olmayan araçlar muayene edilemez ve trafiğe çıkamaz” denirse, işte o zaman yeni bir iş kolu doğacak. 300.000 lira gibi rakamlar ödeyip araçlar, bir 40-50.000 liralar daha verip, bu güvenlik sistemlerinin yan sanayilerini taktıracaklar. Peki bunları marka servisleri takmayacağına göre kim takacak. İşte size yeni bir iş kolu. “Aracınıza güvenlik sistemleri takılır Abi”.
Huzurlu bir ay dileklerimle…