30 YIL… SÖYLEMESİ KOLAY…

PAYLAŞ
Kamil Hakki Tolunay

Otomobil Magazin’in 30’uncu Yaş günü sayısı… Birkaç aydır bu özel sayıyı hazırlıyoruz siz okurlarımız için. 30 yılda neler yaptık. Bunları sizlerle paylaşacağız. Otomotiv sektörünün önde gelen isimlerinde görüşler alacağız… Dergimiz, pardon sizin derginiz, hakkında neler düşünüyorlar.

Simdi günümüze dönelim.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tarafından da hem çevreye, hem de insanlara zarar verdiği onaylanan dizel motorlu araçların laboratuvar testlerine göre yaklaşık 10 kat daha fazla zararlı gaz salınımı yaptığının ortaya çıkması, başta Avrupa ülkeleri olmak üzere tüm dünyada dizel araçların yasaklanması sürecini başlattı. İlk adımı Almanya ve İtalya atarken, Fransa, Hollanda ve Norveç’te de 2020 yılından itibaren dizel araçla girilemeyen ‘greenzone’lar (yeşil alan) yaratılacak. En sert tedbirlerin uygulandığı İtalya’nın Milano kentindeyse 25 Mart 2019 tarihinden bugüne katı bir ‘greenzone’ uygulaması işletiliyor. Dünyanın en büyük alternatif yakıt sistemleri üreticisi BRC’nin Türkiye CEO’su Kadir Örücü de, “2030 yılına kadar dizel araçlar kademeli olarak üretimden kalkacak. Özellikle nüfus yoğunluğu yüksek ve tarihi dokusu olan şehirlerde bu tarih çok daha erkene çekilebilir. Avrupa’da başlatılan ‘greenzone’ uygulamalarını büyük şehirlerimizde görebilmemiz mümkün” demiş.

Dev ekonomik güce sahip Çin, Almanya, İngiltere, Fransa, Hindistan, Norveç, Avustralya, Japonya gibi ülkelerde ise dizel araçların kademeli olarak yasaklanacağı belirtiliyor.
İtalya’nın Milano kentinde uygulanmaya başlanan ‘greenzone’ uygulaması en katı dizel karşıtı yasakları içeriyor. Kent Meclisi’nde alınan karara göre, tüm dizel araçlar yasaklandı. Şehre yalnızca, Euro 5 ve 6 benzin kullanan araçlar, LPG, Metan, Çift yakıt, hibrid ve elektrikli araçlar, 2 zamanlılar yasaklanırken, sadece 4 zamanlı Euro 4-5 normlu motosikletler, LPG’li motosikletler giriş yapabiliyor.
Şimdi gelelim Türkiye’ye.
Sorarım size… Bu mümkün mü?
150.000 Tl üzeri fiyatla, bir dizel otomobil edinmiş kişi çevre için fedakarlık edip otomobilinden vazgeçebilir mi?
Üstelik de otomotiv dünyasında Dizel araçların emisyonlarını düşürmek için çırpınırken ve de yetmediği yerde AdBlue takviyesi yaparak, dizellerini geliştirirken. Bence zor.
Türkiye için zor gibi geliyor bana…
Aralık ayında, tanıtımı yapılacak olan Yerli Elektrikli otomobil varken. ÖTV’si %3 olacakmış diye bir söylenti varken, piyasadaki otomobillerden daha ucuza satın alınabileceği varsayılan bir otomobil varken, kaplı otoparklara bile alınmayan TÜP’ ü neden taktırsın tüketici.

2020’ de her şey gönlünüzce olsun…

PAYLAŞ