YAZ DERTLERİ VE DERGİCİLİK

Bu pandemi dönemi biz yayınevi konumundaki dergi üreticilerini kötü vurdu. Özellikle Otomotiv sektörüne yönelik yayın yapan otomobil dergilerini. Birinci sebep evden çalışma dönemi.

Kamil Hakki Tolunay

Öncelikle, dergilerin %50 içeriğini sağlayan test otomobillerinin tedariki. Özellikle 2020 yılındaki kapanmalar, otomobil firmalarının yeni model tedariklerinde üretim ve dağıtım sorunlarına yol açınca, bizler de yeni model bulup test edemedik.

2021’e geldiğimizde, bu görüntü değişti. Neyse ki artık test aracı bulabiliyoruz. Yeni modeller de boy göstermeye başladı. Hatta birkaç yeni model tanıtımına, zoom üzerinden değil de, yüz yüze katıldık. En son Lexus’un Convertible’ı için markanın Süzer Plaza’da yeni açılan showroom’unda buluştuk. Sonra da, tepesinde, ünlü Japon restaurant’ında yemek yedik.

Bir önceki lansman ise test sürüşlü idi. Yenikapi’ feribotunda buluşup, Hyundai Bayon için gece kalmalı Çanakkale’ye, sürüş yaptık Bandırma’dan.

Her ne kadar korumasız bir Kurban Bayramı tatili geçirip, vaka sayılarını artırarak, “Türk’e, bir şey olmaz mantığı ile” 10 gün yaşasak da, artık eski pandemi günlerine dönmeyeceğimizi umuyorum.
Aşı Şart.
Tıpkı, savaş yılları sonrasında, Çiçek salgının yenildiği gibi, bunun da üstesinden gelecek insanlık.

Bizim için içerik kadar reklam da önemli.
İki yönü var. Birincisi reklamı alabilmek ikincisi tahsilat.
Öncelikle, Toyota, Brisa ve Petrol Ofisi gibi firmalara teşekkür etmeliyiz.
Pandemi döneminde, bizi destekleyen tüm diğer markalar gibi.
Bir başka sorun da, ajansların “evden çalışma” süreci nedeniyle faturalarımızın ulaşamaması nedeniyle, tahsilat yapılamaması. Yaz tatilleri de pandemiyle birleşince zor günler geçirdiğimiz, bir gerçek.

Bir de Ajanslar şu soruyla geliyor. “Baskılı yayına devam ediyor musunuz?”
Ben de bir soruyla cevap veriyorum. “Otomobil dergiciliğinde basılı dergi kaldı mı?”
Bayii dolaşmak yeterli. Bir bakın bakalım. Tezgahlarda kaç dergi kaldı?
Elbette, kapanmalar döneminde, dükkanlarını açamayan esnafı düşününce, edebileceğimiz tek söz kalmıyor.

Ya tam “yaz tatilleri başladı, turizm hareketlendi” diye sevinirken, kahpece Turizm bölgelerinde başlatılan kundaklama evet ben sabotaj ve kundaklama olarak vurguluyorum; kahreden, üzen, ağlatan, orman yangınları.
Sadece ağaç kaybı ile kalmadı. Can, hayvan ve mal kayıpları ağlatıyor.
Sağ olsun var olsun. Tema, “Ağaçlandıracağız” dedi.
Ne var ki asırlık ağaçlar, minik fidanlar ile geri konabilecek mi?
Yeşil Türkiye’ye yeniden kavuşabilecek miyiz?

Karamsarlığı bir kenara bırakıp yaz ve otomobil ile ilgili bir bölümle bitirelim.
Özellikle yaz aylarında ve tatil dönemlerinde araçla seyahat etmek çoğu zaman ciddi bir mali yükü de beraberinde getiriyor. Ancak araç sahiplerinin minik bazı önlemler alarak yakıt tasarrufunu sağlamaları mümkün. Generali Sigorta, hem yakıt tasarrufunu sağlayacak hem de daha az yakıtla daha fazla yol almaya olanak sunacak öneriler paylaştı. Ben de bunu aktarmak istiyorum.

Aracın bakımını zamanında yaptırmak önemli. Motor yağı, hava filtresi ve buji gibi araçta bulunan bazı parçalar yakıt tüketimini doğrudan etkilemektedir. Dolayısıyla yakıt tasarrufu yapabilmek için aracın bakımı düzenli bir şekilde yaptırılmalıdır. Öte yandan kullanılan güzergahın şartları da göz önünde bulundurulmalıdır. Engebeli yollarda hava filtresi sık sık kontrol edilerek, yakıt tasarrufu arttırabilir ve aracın daha uzun ömürlü olmasını sağlanabilir.
Araç hızına dikkat etmek gerekir. Yakıt tasarrufu yapmanın en kolay ve pratik yollarından biri de araç hızına dikkat etmektir. Araç hızı gereğinden fazla arttığında veya azaldığında yakıt normale oranla daha hızlı bir şekilde tükenir. Bu noktada yol şartlarını da göz önünde bulundurarak araç ideal bir hızla kullanılmalıdır.

Kaliteli akaryakıt tercih etmek şart. Maliyeti nedeniyle ucuz yakıt tercih edilmemeli. Kısa vadede araç sürücüsü kazanmakta, ancak uzun vadede kaybetmektedir. Ucuz ve kalitesi düşük yakıtları kullanmanın, araçta bulunan aksamlara zarar verebileceği unutulmamalıdır.

Klimayı gereksiz yere kullanmayın. Klima çalıştığı zaman araç motoru fazladan güç harcar ve yakıt tüketimini arttırır. Dolayısıyla klima kullanımı en aza indirilmeli ya da klima düşük hızda çalıştırılmalıdır.

Lastikleri kontrol edin. Araç lastikleri yeteri kadar hava basıncı ile şişirilmiş olmalıdır. Yeterli basınca sahip olmayan lastiklerin hareket etmesi aracın daha fazla efor sarf etmesine neden olacak ve yakıt harcayacaktır. Araç lastiklerinin üretici firmanın belirlediği ölçülerde şişirilmesi önemli ölçüde yakıt tasarrufu sağlayabilir.

Ani frenden de kaçının. Ani fren ve manevralar yakıtın daha hızlı tükenmesine sebep olur. Bunun önüne geçmek için vites geçişleri yumuşak tutulmalı ve araç yavaş yavaş hızlandırılmalıdır.

Aracın ağırlığına gelirsek. Ağırlığının artması, hareket kabiliyetini engeller ve daha fazla güç harcamasına neden olur. Araçta bulunan gereksiz eşyalardan kurtularak, aracın kullanım ömrü artırabilir ve yakıt tasarrufu sağlanabilir.

Ben de küçük bir ilave yapayım. Araç üreticisinin önerdiğinin dışında aksesuar takmayın. Bu ilaveler, aracın sürtünme katsayısını artırarak, yakıt sarfiyatını fazlalaştıracaktır. İşte bunlara dikkat ederseniz, özellikle uzun yolda tasarrufu sağlayabilirsiniz.

Yaşadığımız tüm olumsuzluklara rağmen keyifli bir yaz tatili geçirmenizi diliyorum…