TEMİZ YAKIT… TEMİZ DÜNYA…

Hakki Tolunay

Her zaman olduğu gibi, önce batırıyor, sonra kurtarmaya çalışıyoruz.
Pandemi sonrasında dünya milletleri gördü ki, batıyoruz…
Dünyayı kötü kullanmamızın sonucuna başımıza gelenleri tartışmaya devam ediyoruz. Öte yandan, dünya üzerinde, “evde kal” çağrısının sonrasında, tüketilmeyen enerjiler, ortada dolaşmayan taşıtlar, geri kazanımların az da olsa hala var olduğunu ortaya koydu.

Dijital de olsa tüm Dünya’da yapılan yeni araç tanıtımlarında her ne kadar içten yanmalı motorların bulunduğu araçlarını sunsalar da, satır aralarında gelecek araçlarının hazırlandığını anlattılar.

Ve… Bu araçların çoğu, markalar toplamında 100’ün üzerinde.
Elektrikli model üretenlerin yanı sıra, henüz üretmemiş olanlarda elektrikli modellerini açıkladılar.

Menziller uzuyor süratler artıyor.
Pandemi’de gözlemlenenlerin yanı sıra, Avrupa Komisyonu’nun duyurduğu 20 milyar Euro’luk ‘temiz araç’ hibe programı alternatif yakıt teknolojilerinde rekabete yol açtı.

Dizel araçlar pek çok ülkede, özellikle Kuzey Avrupa ülkelerinin bazılarında dizel araçlar yasaklanmaya başlıyor. Sıra bize de gelecek. Ama, daha çok var. Dizel daha tasarruflu gözükse de, Ülkemizde, vergilerle dengelenen Dizel yakıt fiyatları, Benzinle at başı gidiyor. Kullanım ve bakım maliyetlerinin de yüksek olması göz önüne alınırsa, artık cazibesi kalmadı gibi. Aynı yakıtla sadece bir tık daha fazla yol katedebiliyorsunuz.

Elektrikli araçların yanı sıra, dünyada, karbon emisyonu düşük, bio yakıt var. Ama bizde merdiven altı üretimler nedeniyle yasak.

LPG’nin de içten motorlarda kullanılması söz konusu. Onun da Karbon emisyonu düşük. Bir de Bio LPG var… Pek çok ülkede yoğun olarak kullanılan LPG’nin sürdürülebilir hali bioLPG, evsel ve endüstriyel bitkisel yağ atıklarından üretilebiliyor. Avrupa’da yaygınlaşmaya başlayan bioLPG’nin karbon emisyonu ve katı parçacık üretimi de diğer fosil yakıtlarla karşılaştırıldığında çok daha düşük seviyelerde gerçekleşiyor.
İçten yanmalı motorlara alternatiflerin geliştirilmesinde bir bir unsur daha var elbette…

Geçtiğimiz Haziran ayında Avrupa Komisyonu’nun duyurduğu 20 milyar Euro’luk ‘temiz araç’ hibesi, alternatif yakıt teknolojilerinde hızlı bir rekabete yol açtı. Araçlarımızda kullandığımız fosil yakıtlara alternatif olarak geliştirilen seçenekler içerisinde en az karbon salınımı gerçekleştiren ve bitkisel yağ atıklarından dönüştürülerek üretilen bioLPG çevreci oluşu, kolay üretilmesi ve yaygın olarak kullanılabilmesiyle öne çıkıyor.

Biodizel ile benzer yöntemler kullanılarak üretilen bioLPG, evsel ya da endüstriyel bitkisel yağların hidrojen gazıyla zenginleştirilmesiyle elde ediliyor.
Dünya LPG Örgütü’nün (WLPGA) 2018 yılında yayınladığı ‘BioLPG Dönüştürülebilir Gelecek’ adlı raporda yayınlanan verilere göre bioLPG, tüm fosil yakıtlardan çok daha az karbon salınımı gerçekleştiriyor.
Bitkisel yağların hidrojen gazıyla zenginleştirilmesiyle üretilen bioLPG, üretim sürecinde yüzde 60 oranında atık malzeme tüketiyor. WLPGA raporunda yer alan verilere göre, yağ oranı zengin atık yağların yanı sıra, karbon seviyesi yüksek odunsu maddelerden de üretilebilinen bioLPG’nin daha verimli ve daha düşük maliyetlerde tüketiciye sunulabilmesi için bilimsel araştırmalar ise sürüyor.

Fosil yakıtlar içerisinde karbon salınımı en düşük LPG’nin dönüştürülmüş ve sürdürülebilir hali bioLPG, diğer bio yakıtlarla karşılaştırıldığında da en çevreci yakıt olarak öne çıkıyor. WLPGA raporuna göre, karbon salınım değeri 100 CO2e/MJ olarak ölçülen dizele, 80 CO2e/MJ ile benzine ve 30 CO2e/MJ’lik karbon salınımıyla biodizele farkla ortalama 10 CO2e/MJ’lik salınım gerçekleştiren bioLPG, Birleşmiş Milletler Uluslararası İklim Değişikliği Paneli’nin (IPCC) açıkladığı küresel ısınma faktörü (GWP) değerlerinin altında kalıyor. IPCC verilerine göre, fosil kaynaklardan elde edilen LPG’nin GWP faktörü ise ‘0’ olarak açıklanmıştı.

Her ne kadar, üretimi sırasında da elektrik, Dünyayı kötü etkilese de, yenilenebilir enerji sistemleri ile üretilen elektrik enerjisi, dünya için en iyi sonuç olacaktır.

Demek ki Dünya için en iyi alternatif Elektrikli otomobiller…
Peki ya bizde…
2023’ü bekliyoruz.
Yine IBM ile…
İnşallah… Belki… Maaşallah…